Led fietstunnel bevordert fietslamp gebruik

Led fietstunnel bevordert fietslamp gebruik

Een fietstunnel die voorzien is van interactieve led verlichting kan eraan bijdragen dat fietsers hun fietslamp gaan gebruiken. Zo wordt in elk geval in Brussel gedacht. Als je daar zonder licht de fietstunnel inrijdt, dan word je door een sensor opgemerkt. Op dat moment krijg je een filmpje te zien van een fietser zonder licht die een ongeluk krijgt. Dit alles is onderdeel van een actie om fietsers bewust te maken van het nut van hun fietslamp en het gebruik ervan te bevorderen. Zie ook het volgende filmpje:

Led verlichting in fietstunnels bevordert veiligheid

Niet alleen in Brussel, maar ook in veel andere steden wordt gebruik gemaakt van led verlichting in fietstunnels. De tunnels zijn vaak erg donker en voelen daardoor voor de gebruikers onveilig aan, zelfs als ze hun fietslamp wel gebruiken. Led verlichting bevordert het gebruik van de fietstunnel, omdat deze de sociale veiligheid verbetert, fietser rijden nooit meer een donkere tunnel in. De verkeerssituatie wordt overzichtelijker en de sociale controle gaat omhoog, doordat het zicht verbetert.

Led verlichting in fietstunnels is energiezuinig

In fietstunnels wordt vaak 24 uur per dag gebruik gemaakt van verlichting, waardoor de energiekosten voor gemeentes hoog kunnen oplopen. Led verlichting is laag in energieverbruik en staat ook bekend om de lange levensduur. Naast het feit dat het gebruik van fietslampen wordt bevorderd, zorgt led verlichting in fietstunnels dus ook voor een energiezuinige en duurzame oplossing.

Mogelijkheden

Naast het bevorderen van fietslamp gebruik zijn er nog veel meer gebruiksmogelijkheden bij een led fietstunnel:

  • Door met sensoren te werken, kun je meten wanneer er een fietser in de tunnel rijdt en de lichtsterkte daarop aanpassen. Het licht in de tunnel is dus altijd aan, maar wordt sterker als er een fietser binnen rijdt.
  • In fietstunnels zijn regelmatig mooie muurschilderingen gemaakt, je kunt deze met ledverlichting prachtig uitlichten, zodat ze nog meer tot hun recht komen.
  • Tijdens een calamiteit kan het verlichtingspatroon worden veranderd om zo een vluchtroute aan te geven.
  • Storingen kunnen automatisch worden doorgestuurd en de overgebleven lampen kunnen op afstand in sterkte worden aangepast om zo de tunnel voldoende te blijven verlichten.